Arabisch Klassieke muziek: maqām Nahawand
In deze aflevering van Oriënt Express gaan we door met de “magāms” oftewel modi van Arabisch klassieke muziek (eerdere afleveringen vindt u hier , hier en hier. Deze aflevering is gewijd aan de muzikale modus Nahwand. Het is een basis- en populaire Midden-Oosterse maqām of modus, in zowel pop als klassieke Arabisch muziek, die een zacht en romantisch gevoel heeft . Nahawand is tevens populair in pop en moderne muziek omdat de basis ervan geen driekwart toon intervallen bevat en te vergelijken is met de westerse mineur toonladder. Daardoor is het gemakkelijker te spelen op sommige westerse instrumenten. In deze aflevering gaan we echter luisteren naar klassieke Midden-Oosterse stukken waarin modulatie naar andere muzikale modi onvermijdelijk is.
- Sama’i Nahawand Mesud Jemil – Simon Shaheen (Tanburi Mesud Jemil) Turath
– CMP Records CD 1992 - Mounyati Azza Stibari (Muwashshah) – Beirut Oriental Ensemble (Sayed Darwish)
– En Chordais CD 2006 - Kadni El-hawa (dor) – Ibrahim Elhaggar
(Mohamed Othman) – Unesco Festival Germany 1972
– Audivis CD - Taqaseem nahawand (Ud) – Riad Al Sunbati
(Riad Al Sunbati) – Taqaseem
– Sonocaire (1970’s) - Sama’i Nahawand Rawhi Elkhammash – Twais
(Rawhi El-Khammash)
– Forward music Lebanon CD 2008 - In aash Fouadak (dor) – Saleh Abdel Hai Dawood Hosni
– Randaphone Cairo tape (1950’s) - Taqaseem Nahawand (Violin) – Sami El-Shawwa
(Sami El-Shawwa)
– Baidafoon 78rpm (1931) - Lamma bada yatathanna (Muwashshah) – Nadra Amin (Trad.) Nadrah Amin
– Egypt (1950’s)
Sami El-Shawwa