Componisten/uitvoerenden: Anoniem | John Blow | Pelham Humfrey | Queldryk | Thomas Morley | Thomas Tomkins | Walter Frye
In dit uur dit keer geen Orgelwerk, maar een nieuwe aflevering van Documento. De schatkamer van de Engelse Kerkmuziek. Een bloemlezing van de Engelse Kerkmuziek beginnend bij de twaalfde eeuw tot en met de zeventiende eeuw.
We beginnen met het anonieme motet “Sancte Dei pretiose” uit de vroege twaalfde eeuw, waarschijnlijk het eerste overgeleverde voorbeeld van Engelse liturgische polyfonie.
Na motetten uit het Old Hall Manuscript (een 15e-eeuwse koorboek, de grootste en meest belangrijke collectie van Engelse Middeleeuwse polyfonie) horen we 16e-eeuwse motetten van o.a. Thomas Tomkins en Thomas Morley, en we eindigen met 17e-eeuwse muziek van John Blow en Pelham Humfrey.
Anonymous (12e en 14e eeuw)
1. Sancte Dei pretiose
2. Salve sancta parens
3. Ave miles caelestis curiae
4. Conditor alme siderum
Queldryk
5. Gloria
J. Excetre
6. Sanctus en Benedictus
Walter Frye (-ca. 1475)
7. Salve virgo mater pia
Ambrosian Singers olv. Denis Stevens
Thomas Morley (1557/8-1602)
8. Out of the deep
Thomas Tomkins (1572-1656)
9. Nunc dimittis
William Mundi (ca. 1528- ca. 1591)
10. Ah helpless wretch
Grayston Burgess en John Whitworth, countertenor. Choir of Westminster Abbey olv. Douglas Guest
John Blow (1649-1708)
11. Salvator Mundi
Pelham Humfrey (1647/8-1674)
12. O Lord my God
Michael Vale, countertenor. Robert Hammersley, tenor. John Barrow, bariton. Choir of Westminster Abbey. Choir of Guilford Cathedral met kamerorkest olv. Barry Rose
(5CD The Treasury of English Church Music, EMI Classics 0 84640 2, 2011)
Op foto: Westminster Abbey in Londen (bron: Britannica.com)