Componisten/uitvoerenden: Antoine Dauvergne | Arcangelo Corelli | François Francoeur | Jean Philippe Rameau | Jean-Baptiste Lully
Nieuwe cd’s met Oude Muziek. Aandacht voor twee recent verschenen CD’s met muziek uit Frankrijk. De eerste CD bevat sonates van Corelli en Quentin, de tweede orkestsuites voor een bruiloft in 1773.
Arcangelo Corelli heeft grote invloed uitgeoefend op tijdgenoten en latere generaties. Vooral zijn vioolsonates opus 5 werden vele malen herdrukt in heel Europa, soms in de originele bezetting, maar vaak ook in bewerkingen voor andere instrumenten.
Aan het eind van de jaren 1730 verscheen in Parijs een uitgave van de eerste zes sonates in bewerkingen voor traverso. Dat instrument werd snel populair in heel Europa, maar vooral in Frankrijk.
Fluitiste Anna Besson nam drie van deze bewerkingen op en voegde, naar analogie daarvan, enkele vioolsonates van de Franse componist Jean-Baptiste Quentin toe.
In 1773 trouwde Charles Philippe, graaf van Artois en kleinzoon van Lodewijk XV, met Maria Theresa van Savoye. Dat moest met een groot feest gevierd worden en het was de taak van François Francoeur, Surintendant de la Musique de la Chambre du roi, de muziek te verzorgen. Hij stelde vier suites met orkestwerken samen. Daarvoor putte hij niet alleen uit eigen werk, maar ook uit dat van tijdgenoten en componisten van vorige generaties, vaak dansen uit opera’s.
Dirigent en fluitist Alexis Kossenko nam alle vier de suites op; we gaan de tweede horen.
Arcangelo Corelli (1643-1713), bew. anoniem
1. Sonate in g, op. 5,5
Jean-Baptiste Quentin (ca. 1690-ca. 1742)
2. Sonata quarta (boek III, 1728)
Anna Besson, traverso. Myriam Rignol, viola da gamba. Jean Rondeau, klavecimbel
(cd: Corelli, Quentin: “Flute Sonatas” – Alpha 1022, 2023)
François Francoeur (1698-1787) (ed)
3. Simphonie Festin Royal de Monseigneur le Comte d’Artois: Deuxième Suite
a. François Francoeur: Ouverture (Scanderberg, 1736)
b. Jean-Philippe Rameau (1683-1764): Air majestueux (Les Fêtes de l’Hymen et de l’Amour, 1747)
c. François Francoeur:
– Air gracieux (Pyrame et Thisbé, 1771)
– Air vif (Recueil de différents airs de symphonie de M. Francoeur)
– Première et deuxième gavottes (naar Jean-Baptiste Lully, Armide, 1745?/1761?)
d. Antoine Dauvergne: Air très vif (Enée et Lavinie, 1758)
e. François Francoeur: Air marqué (Ballet de la Félicité, 1745/Scanderberg, 1771)
f. Bernard de Bury (1720-1785): Air en chaconne vive (naar Jean-Baptiste Lully, Armide, 1770)
g. Jean-Joseph Cassanéa de Mondonville (1711-1772): Première et deuxième gavottes (Isbé, 1742)
h. François Francoeur: Air vif (Recueil de différents airs de symphonie de M. Francoeur)
i. Jean-Philippe Rameau: Première et deuxième gavottes (Dardanus, 1744)
j. François Francoeur: Contredanse (Recueil de différents airs de symphonie de M. Francoeur)
Les Ambassadeurs ~ La Grande Écurie olv. Alexis Kossenko
(cd: “Festin Royal du Mariage du Comte d’Artois – Versailles 1773” – Château de Versailles Spectacles CVS101, 2023)
aanvulling:
Jean-Claude Trial (1732-1771)
4. Contredanse vive (La Fête de Flore, 1770)
Les Ambassadeurs ~ La Grande Écurie olv. Alexis Kossenko
(cd: zie 3)