Flamenco vóór en ná Camaron.
Paco de Lucia
Vandaag beginnen we in Metamorfosen een reis door Europa die we regelmatig zullen vervolgen. Eerste stop is in de zuidwesthoek: Andalusia, tehuis van de Flamenco, ontstaan vanuit een vanaf 1425 mislukte inburgeringscursus van de Roma in Spanje. Het heeft ons een prachtige traditie opgeleverd, al zo’n 2,5 eeuw oud, toen eind zestiger jaren El Camaron, de zanger van ons beginlied Vivire, op de planken kwam. Samen met de al even legendarische gitarist Paco de Lucia zou hij de flamenco veranderen van een traditie in een levendige draaikolk van stijlelementen die doordringen in Pop, Rock Jazz en weer terug in de Flamenco zelf.
El Camaron
Een korte klinkende schets van flamenco voor en na de plaat Viviré van El Camaron. De hoofdvraag: welke invloeden vormen de Flamenco van El Cameron en welke stromingen zijn er door hem en Paco de Lucia in gang gezet.
El Cigala
- Intro
- Viviré – titelstuk
- Juan Talegas : Dicen que a mi no me queras
- Manolo Caracol: Yo no siento que te Vayas
- Antonio Mairena: Bulerias
- Camaron – mar amargo van Vivire
- Al verte la flores lloran (bulerias)
- De Falla: Polo (van de 7 canc.)
- De Falla dansa de la molinara
- Solea (beginfragment) van Sketches of Spain
- Campanas del Alba van Vivire
- Nuestros Suenos van Vivire
- Zapatito van Jorge Pardo (van Huellas)
- Solo Con Verte van Chano Domingues a “hecho a mano” met zang van Chonchi Heredia
- Te lo Dice Cameron van te lo dice Cameron
- Alfonsina y el mar (El Cigala van Cigala y Tango)
- Al Canela y Menta van El Lebrijano (Cassablanca)