In ‘Lastige Leerling’, over de raakpunten tussen Haydn en Beethoven, ditmaal anderhalf strijkkwartet.
Een van Beethoven en een van Haydn dat nooit afkwam, omdat – hij was al in de zeventig – zijn werkkracht en concentratie hollend achteruitgingen. Hooguit een kwartier per dag kon hij het nog opbrengen. Rond 1800 werd het mode om volksliedjes te arrangeren voor tussen de schuifdeuren. Een lucratieve bezigheid voor Haydn en later ook voor Beethoven. Haydn had dus op het laatst grote moeite met componeren. Dat weten we uit brieven. Maar daarvan merk je niets in zijn muziek. Dat hoor je ook in delen uit zijn wonderschone laatste mis.
Joseph Haydn: Auld lang syne(arr) H XXXIa:218
Jamie MacDougall, tenor
Haydn Trio Eisenstadt
Ludwig van Beethoven: Auld lang syne(arr.) WoO 156/11
Jean-Pierre Armengaud, piano), Andrea Musto, cello, Alessandro Fagiuoli, viool, Natalie Pérez, mezzo-sopraan, John Bernard, tenor, Dania El Zein, sopraan, Jean-François Rouchon, bariton, Vincent Lièvre-Picard, tenor, Lukazj Romejko, tenor, Juliette Allen, sopraan
Ludwig van Beethoven: Strijkkwartet in A gr. op. 18/5
Belcea Quartet
Joseph Haydn: Strijkkwartet in d kl. op. 103
Weller Quartett
Joseph Haydn: uit Harmoniemesse in Bes gr. H XXII:14 Agnus Dei en Dona nobis pacem
Nacole Palmer, sopraan
Kirsten Sollek, alt
Daniel Mutlu, tenor
Andrew Nolen, bas
Trinity Choir
Rebel Baroque Orchestra
Jane Glover