Aflevering 1336. In onze chronologische aanpak van de cantates zijn we aangekomen bij de cantates die J.S. Bach schreef in de herfst van 1726. We beginnen vandaag met cantate “Wer Dank opfert, der preiset mich” BWV 17, voor de 14e zondag na Trinitatis van 1726. Ook aandacht deze week voor twee nieuwe Bachuitgaven.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
1. Cantate “Wer Dank opfert, der preiset mich” BWV 17, geschreven voor 14e zondag na Trinitatis
op 22 september 1726
– I. Chorus – Wer Dank Opfert, Der Preiset Mich
– II. Es Muss Die Ganze Welt Ein Stummer Zeuge Werden (Alto)
– III. Herr, Deine Güte Reicht (Soprano)
– IV. Einer Aber Unter Ihnen (Tenor)
– V. Welch Übermass Der Güte (Tenor)
– VI. Sieh Meinem Willen An (Bass)
– VII. Chorale – Wie Sich Ein Vat’R Erbarmet
Noëmi Sohn Nad, sopraan. Jan Börner, altus. Sören Richter, tenor. Daniel Pérez, bas. Koor en orkest van de J.S. Bach-Stiftung olv. Rudolf Lutz
Lees hier meer over cantate BWV 17.
2. Concerto nr. 3 in D-groot, BWV 1054
– I Allegro
– II Adagio e piano sempre
– III Allegro
Gile Bae, piano. Archi di Santa Cecilia olv Luigi Piovano
(cd Keyboard Concertos – Johann Sebastian Bach, Arcana, 2024)
3. Cellosuite nr. 1 in G-groot, BWV 1007
– I Prelude
– II Allemande
– III Courante
– IV Sarabande
– V Menuet I & II
– VI Gigue
Luis Cabrera, contrabas
(cd Luis Cabrera Plays Bach, 2023)
4. uit Kantate Zum 3. Weihnachtstag, BWV 151 “Süsser Trost, Mein Jesus Kömmt”
I. Aria “Süsser Trost, Mein Jesus Kömmt” (Sopran)
Gerlinde Sämann, sopraan. J.S. Bach-Stiftung olv. Rudolf Lutz
Op foto: Luis Cabrera (bron: Classic FM)