Aflevering 1309. In onze chronologische aanpak van de cantates zijn we aangekomen bij de cantates die J.S. Bach schreef in de tweede helft van mei 1725. We beginnen vandaag met cantate “Er rufet seinen Schafen mit Namen” BWV 175, voor Derde Pinksterdag op 22 mei 1725.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
1. Cantate “Er rufet seinen Schafen mit Namen” BWV 175, voor Derde Pinksterdag 1725
– Rezitativ (Tenor) – Er Rufet Seinen Schafen Mit Namen
– Arie (Alt) – Komm, Leite Mich
– Rezitativ (Tenor) – Wo Find’ Ich Dich?
– Arie (Tenor) – Es Dünket Mich, Ich Seh Dich Kommen
– Rezitativ (Alt, Bass) – Sie Vernahmen Aber Nicht, Was Es War
– Arie (Bass) – Öffnet Euch, Ihr Beiden Ohren
– Choral – Nun, Werter Geist, Ich Folge Dir
Mirjam Berli, sopraan. Marianne Beate Kielland, alt. Georg Poplutz, tenor. Dominik Wörner, bas. Koor en orkest van de J.S. Bach-Stiftung olv. Rudolf Lutz
Lees hier meer over cantate BWV 175.
2. Passacaglia en Thema fugatum, BWV 582 (arr.: Sébastien Marq)
Ensemble D!ssonanti met o.a. Armelle Marq, stem en Sébastien Marq, blokfluit
3. Sonate nr. 3 in C-groot, BWV 1005
-I Adagio
-II Fuga
-III Largo
-IV Allegro assai
Ann Cnop, viool
4. uit cantate “Jesus schläft, was soll ich hoffen”, BWV 81:
– Aria “Jesus schläft, was soll ich hoffen”
Andreas Scholl, altus. Ensemble 1700
Op foto: Andreas Scholl (bron: Gramophone)