De eigenzinnige Prokofiev #95. Een langer lopend docudrama over een van de meest prominente en op zichzelf staande componisten van de 20st eeuw.Slot!
In ‘de eigenzinnige Prokofiev’ iedere twee weken een uur lang aandacht voor het leven en werk van de Russische 20ste eeuwse componist Sergei Prokofiev, ongetwijfeld een van de grootste componisten van de twintigste eeuw.
Vandaag, na vier jaar, in deze slotaflevering: We blikken terug en proberen samengevat in 4 stellingen te ontrafelen wat Sergei voor de muziektraditie heeft betekend.
U hoort in deze uitzending:
- Sergei Prokofiev. Symfonie nr. 1 op. 25 in D (de klassieke) (1918)
Concertgebouworkest olv. Karel Ancerl.
- Sergei Prokofiev. Ouverture op hebreeuwse thema’s op. 34 (1920) (Arr.)
Ensemble Contraste met Deborah Nemtanu (viool), Sarah Nemtanu (viool) in een arrangement ontwikkeld door Johan Farjot (piano)
- Sergei Prokofiev. Concert voor viool en orkest nr. 2 op. 63 in g (1935).
London Philharmonic Orchestra olv. Vladimir Jurowski met Patricia Kopatchinskaja (viool).
- Sergei Prokofiev. Sonate voor piano nr. 7 op. 83 in Bes (1944) deel 3. Alexander Melnikov (piano).