Ein Stille Nacht in Österreich. Zes zangers en zes instrumentisten nemen u een uurtje mee naar de Oostenrijkse bergen. Erik Van Nevel vertelt met z’n Ensemble Currende een vredig verhaal met muziek uit het Oostenrijk van de 16de tot de 19de eeuw. In de reeks Ars in Cathedrali concerteert de meer en meer toonaangevende Bart Jacobs op het orgel van de Sint-Michiels en Sint-Goedele kathedraal in het oude centrtum van Brussel.
Over Erik Van Nevel
Erik Van Nevel studeerde hobo, zang en directie aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan de Koninklijke Conservatoria te Brussel en Antwerpen. Nadien volgde hij specialisatiecursussen in Groot-Brittannië, Duitsland en Nederland. Hij is stichter-dirigent van Currende, dat regelmatig te gast is op de grote Europese Festivals.
Van 1983 tot 2000 was hij kapelmeester van de Brusselse kathedraal en heeft er de Capella Sancti Michaelis opgericht. Hij was gedurende vele jaren een enthousiast zanger in het Huelgas-ensemble van zijn oom Paul Van Nevel.
Zowel met Currende als met het Brussels Kathedraalkoor realiseerde hij verschillende cd-opnamen die door de internationale muziekpers zeer positief werden onthaald : G. Carissimi, O. Lassus, P. Philips, H. Schütz, J. De Wert, G. Frescobaldi, D. Scarlatti, familie Bach, D. Buxtehude, H.L. Hassler, L. Marenzio en een reeks van 10 cd’s met een ruim geografisch overzicht van de Nederlandse Franco-Vlaamse Polyfonisten. Van 1980 tot 1985 was hij assistent-dirigent van het toenmalig BRT-radiokoor.
Erik Van Nevel doceerde koordirectie, kamermuziek aan het Lemmensinstituut te Leuven.
Daarenboven geeft hij steeds meer privéles aan dirigenten en zangers en wordt hij uitgenodigd ensembles en groepen muzikaal te coachen. Jaarlijks geeft hij stages en cursussen voor dirigenten koor- en ensemblezangers. Zowel algemene koor- en dirigeertechniek als de meer specifieke uitvoeringspraktijk komen steeds weer aan bod. Zo was hij al te gast in Nederland, Spanje, Israël, Zweden, Noorwegen, Cyprus, Malta, Slovenië, Duitsland, Verenigd Koninkrijk, Letland, Estland en Frankrijk.
Over Currende
Opgericht in 1974 door Erik Van Nevel, begon Currende zijn muzikale reis als ‘Capella Currende’. De naam eert de middeleeuwse bedelstudenten die tijdens feestdagen zingend van deur tot deur trokken.
Currende onderscheidt zich door zijn zorgvuldig samengestelde groep van getalenteerde koristen, doorgaans variërend van vier tot acht, afhankelijk van het muzikale werk. Wanneer het repertoire dit vereist, verrijken gespecialiseerde instrumentalisten het ensemble.
Currende heeft een zeer uitgebreide discografie van ruim vijftig cd’s, waarvan er verschillende uitmuntende perskritieken kregen. De Psalmen en het Magni cat van João Lourenço Rebelo (Et’cetera KTC1568) bijvoorbeeld en de Kerstvespers van Claudio Monteverdi (Eufoda 1352) werden in de internationale pers geroemd; de Rebelo-opname kreeg in het tijdschrift Goldberg zelfs vijf sterren.
Meer dan vijfenveertig prachtige missen werden al uit de vergetelheid gehaald. Maar met even grote bezieling leeft Currende zich daarnaast uit in de muziek van de eeuwen daarna, gaande van de vroegbarok van Schütz en Monteverdi, tot de hoogbarok van Handel en Bach.
Over Bart Jacobs
Bart Jacobs (°1976) studeerde orgel, klavecimbel en basso continuo aan het Lemmensinstituut te Leuven bij Reitze Smits en Kris Verhelst en behaalde in 2000 zijn masterdiploma’s met grootste onderscheidingen.
Daarop werd hij benoemd tot organist van het toenmalige Brusselse kathedraalkoor. Met dit koor verwezenlijkte hij tal van CD-opnames met Vlaamse muziek voor koor en orgel, waaronder ook het complete orgelwerk van August De Boeck (1865-1937), gespeeld op het Forest-orgel (1873) te Gent.
Tussen 2006 en 2010 won hij prijzen op internationale orgelconcoursen in Alkmaar (1ste prijs “Schnitger concours”), Amsterdam (3de prijs “Sweelinck concours”), Brugge (4de prijs “Musica Antiqua” en “Prijs van de luisteraar”) en Leeuwarden (finalist “Max Reger concours”).
In 2012 werd hij benoemd tot organist-titularis van de Sint-Michiels- en Sint-Goedelekathedraal te Brussel.
De cd Concertos for organ and strings (2019) voor het label Ramée, met eigen reconstructies van concerto’s voor orgel en strijkers van J. S. Bach en uitgevoerd met barokorkest Les Muffatti werd een ongezien succes in het klassieke muzieklandschap. Deze originele opname ontving de meest prestigieuze onderscheidingen in binnen- en buitenland, waaronder het “Gouden label” bij “Klassiek Centraal” (B), waardering 10 in “Luister Magazine” (NL), de “Diapason d’Or de l’ année 2019” (FR) en de “Klara award voor de Beste Belgische cd 2019”.
In 2022 verscheen zijn nieuwe cd-opname Recommended by Bach voor het label Ramée, gespeeld op het nieuwe Contius-orgel te Leuven. Deze opname wordt omschreven als een van de werkelijk originele Bach-cd’s die de laatste jaren zijn verschenen en kreeg waardering 10 in “Luister Magazine” (NL).
Met organist Reitze Smits vormt hij sinds 2018 het orgelduo 422play. Dit duo ontdekt nieuwe mogelijkheden om het orgel te laten horen in nog nooit uitgevoerde bewerkingen van muziek van o.a. Debussy, Ravel, Mendelsohn en Smits. In juli 2021 verscheen hun debuutalbum ‘422play in Brussels cathedral’ gespeeld op het monumentale Grenzing-orgel van de Brusselse kathedraal.
Bart Jacobs verleende zijn medewerking aan het project All of Bach van de Nederlandse Bachvereniging. Zijn Bach-interpretaties op orgel (Sint-Bavokerk, Haarlem) en klavecimbel zijn te zien en te beluisteren op www.allofbach.com
Speellijst
- Ein Stille Nacht in Östertreich, 15 december 2023, Sint-Martinuskerk, Rijmenam (B)
Gottlieb Muffat (1690-1770)
Fugue in g
Philippus De Monte (1521-1603)
Stellam quam viderunt magi motet à 7
Jacob Regnart (1540-1599)
Puer natus est, motet à 6
Johann Joseph Fux (1660-1741)
Benedixisti domine, Offertorium für advent iii
Johann Joseph Fux (1660-1741)
Ouverture in g
Johann Michael Haydn (1737-1806)
Heiligste Nacht, MH 461
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Menuetto aus ‘Eine kleine Nachtmusik’
Arr. Erik Van Nevel
Ach mein seel, fang an zu singen, Adventlied aus Vorarlberg
Johann Caspar Kerll (1627-1693)
Gloria in Excelsis, ex Missa Non Sine Quare
Joseph Haydn (1732-1809)
Hör nachbar, ach sag mir, Pastorelle/Cantilena pro adventu
Johann Joseph Fux (1660-1741)
Canon, a 2 viole di gamba e continuo
Jacobus Gallus (1550-1591)
Resonet in laudibus à 5, Weihnachtslied
Georg Muffat (1653-1704)
Dulce Somnium, ex concerto iv
arr. Erik Van Nevel
Der Heiland ist geboren, Volkslied aus Salzkammergut
Franz Gruber, arr. Erik Van Nevel
Stille Nacht, Weihnachtslied aus Salzburgerland
Wolfgang Amadeus Mozart (1756-1791)
Misericordias Domini, Lobgesang kv 222 (205*)
Frantiçek Tuma (1704-1744)
O Magnum Mysterium, Motetto per il festo di Natale del Signor Nostro
Antonio Caldara (ca.1670-1736)
Alleluia, ex Motet Lauda anima mea
Uitvoerenden: Currende, Emilie De Voght, Renate Weytjens, sopraan, Agnes De Graaff| Kerlijne Van Nevel, mezzosopraan, Hans Helsen, tenor, Arnout Malfliet, bas, Wouter De Koninck, orgel, Madoka Nakamaru,| Johan Van Aken, barokvioo, Liam Fennelli|, Rebecca Lefevre, viola da gamba, Bart Coen, blokfluiten. Concept programma, algemene leiding: Erik Van Nevel.
Opnametechnicus: Leo A. De Bock
- Ars in Cathedrali, 27 maart 2024, Sint-Michiles en Sint-Goedele Kathedraal, Brussel (B)
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Erbarm dich mein, o Herre Gott, BWV 721
Aria: Erbarme dich, mein Gott, BWV 244
Sinfonia in e, BWV 76/8
Choral: Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 690
Partita Wer nur den lieben Gott lässt walten, BWV 690, 691 & 642
Fantasie & Fuga in c, BWV 537
Uitvoerenden: Bart Jacobs, orgel, Jana Pieters, sopraan, Joanna Huszcza, vioolen Ira Givol, viola da gamba.
Opnametechnicus: Leo A. De Bock
Foto’s: Currende/Bart Jacobs