Twee concerten van Voce et Organo (Brussel) brengen oude muziek en een bijzondere muzikale escapade die engelenstemmen uit de 15de en 16de eeuw verstrengelt met het geweld én de nuance van 19de eeuwse orgelmuziek.
Het gebeurt dat de organisator van prachtige concertreeksen het leven moeilijk, zelfs onmogelijk gemaakt wordt door bestuurslieden die vreemd zijn aan een bloeiend muziekleven. Het overkwam het Voce et Organo Festival. Dat weerklonk 27 jaar lang onder de gewelven van de Onze-Lieve-Vrouw ter Kapellekerk hartje Brussel. Door een eenzijdige beslissing van de Poolse priesters die de kerk in handen hebben, mogen in de kerk sinds kort geen concerten meer plaatsvinden. Gelukkig was de Concertzender in de gelegenheid in september 2023 drie concerten van Voce et Organo in haar habitat op te nemen. Vandaag kan u luisteren naar twee van die drie concerten.
Ensemble Céladon, Paulin Bündgen
Het eerste concert vond plaats op 6 september 2023. De uitvoerenden waren de Italiaanse Marta Gliozzi op het ‘kleine’, verplaatsbare orgel in de OLV ter Kapellekerk, en het Ensemble Céladon onder leiding van en met contratenor Paulin Bündgen. Het ensemble Céladon heeft zijn naam ontleend aan de held van L’Astrée in de roman van Honoré d’Urfé (1567-1625). Met zijn ensemble verkent Paulin Bündgen het patrimonium van de oude muziek. Countertenor Paulin Bündgen zingt bij de Cappella Mediterranea, Doulce Mémoire, Akadêmia, Clématis, les Passions, le Concert Spirituel, Amarillis, les Traversées Barocks, Stradivaria, les Surprises… en het Céladon ensemble, een groep die hij in 1999 oprichtte.
Ensemble Céladon, foto Ensemble Céladon
Het ensemble heeft een eigen identiteit opgebouwd door wat ze noemen ‘moderniteit’ in oude muziek te blazen, en de uitdaging aan te gaan om deze repertoires vandaag de dag voor iedereen toegankelijk te maken. Het loopt niet zo’n vaart dat Bündgen met z’n ensemble de oude meesters voor het hoofd zou stoten, laat staan choqueren. Maar, hij is wel wat eigengereid in zijn creativiteit en dat heeft zo z’n liefhebbers.
Marta Gliozzi
Aan het concert van Voce et Organo van 6 september 2023 nam ook de Italiaanse organist Marta Gliozzi deel. Ze begon haar muziekstudie op jonge leeftijd in Italië, waar ze vocale en instrumentale lessen kreeg. Daarna volgde ze aan het Nationaal Conservatorium voor Muziek in Turijn, haar geboorteplaats, piano-, orgel-, klavecimbel- en compositielessen voordat ze naar Frankrijk verhuisde.
Ze zette haar zangstudie voort en sloot zich aan bij verschillende vocale ensembles in Frankrijk.
Ze is gediplomeerd orgeldocent en winnaar van eerste prijzen op de internationale concoursen van Stresa, Arezzo, en Ancona.
Arnaud Van de Cauter en Psallentes
Het tweede concert dat u in deze aflevering van Concertzender Live hoort vond plaats op 8 september 2023. Het was een bijzonder concert, alleen al omdat twee uiteenlopende muziekstijlen en muziekperiodes -merkwaardig genoeg naadloos – in elkaar overgaan. Het Ensemble Psallentes onder leiding van Hendrik Vanden Abeele doet waar het erg goed in is: de harmonie van engelenstemmen laten klinken om ons te vervoeren met muziek in dit geval uit de 15de eeuw in al z’n puurheid.
Arnaud Van de Cauter, foto: Voce et Organo
Van een heel andere aard is het werk van 19de eeuwse componisten dat Arnaud Van de Cauter samen met Hendrik Vanden Abeele uitkoos om met de oude muziek van Psallentes een onuitgegeven huwelijk aan te gaan. Arnaud Van de Cauter legt zich jaren al toe op de studie van 17de-eeuwse muziek uit de Zuidelijke Nederlanden. Hij is professor orgel aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Luik, professor praktische harmonie en lichaamshoudingen aan het Koninklijk Muziekconservatorium van Bergen en organist-titularis van de Onze-Lieve-Vrouw-ter-Zavelkerk in Brussel.
Speellijst
1.
Concert door het Ensemble Céladon ondere leiding van contratenor Paulin Bündgen, met Clara Coutouly, sopraan, Nolwenn Le Guern, viola da gamba, Florent Marie, theorbe en Carline Huynh Van Xuan, orgel en met solo orgel door Marta Gliozzi.
Datum: 6 september 2023, locatie: Onze Lieve Vrouw ter Kapellekerk, Brussel (B)
Opnametechnicus: Leo A. De Bock
Antonio Valente (1520-1580)
La Romanesca
Giovanni Paolo Cima (1570-1630)
Canzon “la Vaga”
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
La Frescobalda
Girolamo Kapsberger (1580-1651)
A te lodi, a te gloria
Giovanni Picchi (1571-1643)
Salve Christe
Claudio Monteverdi (1567-1643)
O bone Jesu
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
La Bergamasca
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
Toccata per l’Elevazione
Anoniem, 17de eeuw
Qui giace il salvatore
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
A piè della gran Croce
Natale Monferrato (1610-1685)
Sic ergo Jesu
Bernardo Storace (1637-1707)
Aria sopra la Spagnoletta
Domenico Gabrielli (1651-1690)
Ricercare
Girolamo Frescobaldi (1583-1643)
Toccata prima del secondo libro
Anoniem, 17de eeuw
Jesu, Jesu, ognun chiami Jesu
Giovanni Paolo Cima (1570-1630)
Jubilate Deo
Claudio Monteverdi (1567-1643)
O beate viae, O felices gressus
2.
Concert door Ensemble Psallentes onder leiding van Hendrik Vanden Abeele en Arnaudf Van de Cauter, orgel. Het ensemble Psallentes, dat zijn Sarah Abrams, Elisabeth Colson, Lisa De Rijcke, Barbara Somers, Sarah Van Mol, Kerlijne Van Nevel, Veer le Van Roosbroeck, zang.
Datum: 8 september 2023. Locatie: Onze Lieve Vrouw ter Kapellekerk, Brussel (B).
Opnametechnicus: Leo A. De Bock.
Laudes Salvatori
Düsseldorf, St. Lambertus, Hoofdstuk 19, Graduale, XV-XVI,met muzikale fragmenten genomen uit de codex Calixtinus (In hac die Laudes), Santiago de Compostella, XII
Lauda Sion Salvatorem
Düsseldorf, St. Lambertus, Hoofdstuk 19, Graduale, XV-XVI, bewerkt door Hendrik Vanden Abeele.
Alphone Mailly (1833-1918)
Médidation
Joseph Jongen
Pièce pour Grand Orgue (W. 28)
Ave Preclara Maris Stella
Düsseldorf, St. Lambertus, Hoofdstuk 19, Graduale, XV-XVI,muzikale fragmenten uit de Messe de Tournai (anoniem, XCIV), met name het Amen van het Gloria.
César Franck (1822-1890)
Troisième Choral
Foto bovenaan: Paulin Bündgen, foto: J.B. Millot