Feesten in de tuinen van de Franse ambassade in Venetië
In deze aflevering van Concertzender Live met oude muziek hoort u drie concerten die we exclusief voor u opnamen in Nederland en België.
Eerst hoort u de Roemeense harpiste Adi-Alice Petre. Zij concerteerde op 17 maart 2023 in het Karreveldkasteel nabij Brussel. Adi-Alice Petre, geboren in 1982 in Roemenië, begon op 8-jarige leeftijd harp te studeren aan het muziekcollege George Enescu in Boekarest. In 2001 won ze de eerste prijs van het Luxemburgs Conservatorium en kon ze meteen aan dat conservatorium gaan studeren bij Liane Coljon Hames. Ze wordt de winnaar van de Young Musician Award, vervolgt dan haar studie aan het Conservatorium van Brussel bij Francette Bartholomee en Annie Lavoisier.
Sindsdien heeft Alice samengewerkt met het Orkest van de Opera van Rome, het Nationaal Orkest van België, het Koninklijk Filharmonisch Orkest van Luik, de Koninklijke Opera van Wallonië, het Luxemburgs Filharmonisch Orkest, het Luxemburgs Kamerorkest en het ensemble Musiques Nouvelles. soloharpiste waarvan ze momenteel is.
Ze kreeg de kans om op te treden in verschillende kamermuziekformaties in zalen als Bozar en Flagey in Brussel, de Philharmonic Hall van Luxemburg, aan het Conservatorium van Luxemburg, in het Théâtre de l’Athénée en de Champs-Elysées in Parijs, het Concertgebouw in Amsterdam , de Musikverein in Wenen en het Teatro dell Opera di Roma.
Adi-Alice Petre speelde ook als solist op verschillende festivals voor klassieke en hedendaagse muziek in binnen- en buitenland, zoals Ars Musica, Klara festival, het Clé de Soleil Festival in Lille, Musical zomer in het Manoir d’Argo, en met de Opéra de Rome in de Thermen van Caracalla.
Het tweede concert vond plaats in de Sint-Waldetrudiskerk in Herentals, België. Daar voerde het Brussels Baroque Orchestra Les Muffatti de serenade Gloria en Imeneo van Antonio Vivaldi uit. De naam van het orkest verwijst naar Georg Muffat (1653-1704), componist en wereldburger. Hij was een onbetwistbare bron voor de vroege geschiedenis van het orkest. Muffat was één van de eersten om de voornaamste karakteristieke verschillen van de Franse en Italiaanse stijl heel gedetailleerd aan te geven. Maar Les Muffatti is het vooral te doen om de vreugde om klassieke muziek met tijdgenoten te delen en oude muziek voor iedereen te ontsluiten. Ze brengen meesterwerken van bekende componisten, minder bekende pareltjes uit het muzikale patrimonium. Ze verrichten musicologisch onderzoek, doen aan bronnenonderzoek en verrichten organologische studie.
Zo ontwikkelen Les Muffatti programma’s die nu eens de invloed van de Italiaanse op de Engelse muziek aantonen («Italian Craze»), dan weer een bepaald instrument in de kijker zetten (chalumeau, orgel), die een universeel thema («Cosmos», «Odes aux forces de la nature») of een stad belichten («Mater Dolorosa en de Napolitaanse barok»).
Geïnformeerde historische uitvoeringspraktijk is voor Les Muffatti een uitgangspunt. De discografie van Les Muffatti telt vandaag acht opnames, de pers zwaaide ze unaniem lof toe. Hun opname van Reinhard Keisers Brockes-Passion i.s.m. Vox Luminis uit 2014 viel bijb herhaling in de prijzen. Hun laatste opname, J. S. Bach – Concertos for Organ and Strings, bevat concerto’s voor orgel en strijkers, samengesteld door Bart Jacobs. De Diapason d’Or de l’Année volgde.
La Gloria e Imeneo, RV 687, behoort tot een groep zogenaamde ‘Franse serenata’s’ van Antonio Vivaldi, een reeks werken gecomponeerd en uitgevoerd tussen het midden van de jaren 1710 en het midden van de jaren 1720 van de achttiende eeuw om belangrijke terugkerende en eenmalige gebeurtenissen te vieren die te maken hadden met het Koninkrijk Frankrijk en zijn diplomatieke vertegenwoordigers die in Italië woonden. Deze serenata was een opdracht van de Franse ambassadeur in Venetië, Jacques-Vincent Languet, graaf van Gergy. Vivaldsi schreef de serenade ter gelegenheid van het huwelijk van Lodewijk XV met de Poolse prinses Maria Leszczyska. De serenade werd uitgevoerd tijdens een festa dat plaatsvond in de ambassadeurstuin op de avond van 12 september 1725.
Het derde en laatste concert in deze aflevering van Concertzender Live is het koffieconcert dat organist Peter van Dijk op 6 augustus 2023 ten beste gaf in de Tuindorpkerk in Utrecht.
Speellijst
- Concert Adi-Alice Petre (harp), 17 maart 2023, Karreveldkasteel, Sint-jans Molenbeek bij Brussel. Initiatief: Danielle Baas. Opnalmetechnicus: Leo A. De Bock
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
Étude nummer 3, BWV 846
Adi-Alice Petre, harp
Johann Sebastian Bach
Prélude nummer 1
Adi-Alice Petre, harp
Johann Sebastian Bach
Chaconne uit de Partita voor viool nr. 2
Adi-Alice Petre, harp
Johann Sebastian Bach
Prélude “Bach/Saloti”
Adi-Alice Petre, harp
Johann Sebastian Bach
Suite nr 1, BWV 996 voor luit
Adi-Alice Petre, harp
- Concert Antonio Vivaldi’s Gloria e Imeneo door het Brussels Baroque Orchestra Les Muffatti, 29 september 2023, Sint-Waldetrudiskerk, Herentals, België. Initiatief: Musica Divina, Festival van Vlaanderen Kempen. Opnametechnicus: Leo A. De Bock
Antonio Vivaldi (1678-1741)
Serenade Gloria e Imeneo
Brussels Baroque Orchestra Les Muffatti
Coline Dutilleul, mezzosopraan (Imeneo)
Clint Van Der Linde, alt (Gloria)
- Koffieconcert door Peter van Dijk (orgel), 6 augustus 2023, Tuindorpkerk, Utrecht. Opnametechnicus: Wijnand de Groot.
Elias Brunnenmöller (ca 1666-1762)
Fasciculus Musicus
Peter van Dijk, orgel
Johann Gottfried Walther (1496-1570)
Concerto del Signor Tomaso Albinoni, Allegro – Adagio – Allegro
Peter van Dijk, orgel
Johann Sebastian Bach
uit Frankenberger Handschrift: Vater unser im Himmelreich BWV 737
Peter van Dijk, orgel
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
uit Clavierboek van Quirijn en Jacoba Elisabeth van Bambeek van Strijen
Allemande en Courante
Peter van Dijk, orgel
Christian Friedrich Ruppe
Uit Concert voor Orgel: Rondo Allegretto
Peter van Dijk, orgel