Paul Hindemith wordt vandaag 128 jaar! Deze ooit zo populaire componist komt in onze archieven veelvuldig voor.
De Eerste Wereldoorlog was voorbij en had half Europa in puin gelegd – zo niet letterlijk, dan toch wel figuurlijk. De negentiende eeuw, met al zijn nationalisme en groot-groter-grootst, was nu definitief voorbij, dat sentiment heerste wijd en zijd. Er moest maar eens radicaal met het verleden worden gebroken.
Paul Hindemith (1895-1963) was zo’n vernieuwer. De romantiek had voor hem compleet afgedaan. Meer had hij met de amusementsmuziek. En met de klassieken. De achttiende eeuw, toen componisten gewoon nog vaklui waren die stukken op bestelling schreven, dat waren nog eens tijden! Zo ontstond zijn stijl: sober en helder, gekruid met gemene dissonanten – het verleden en de toekomst in één.
In deze aflevering horen we Hindemithmuziek uit diverse concerten. Veel concerten stammen nog uit de jaren tachtig en vroege jaren negentig. In die jaren beleefde zijn muziek, na jaren van relatieve verwaarlozing, weer een renaissance. Tegenwoordig wordt Hindemith weer minder gespeeld, maar hij blijft opduiken op concertprogramma’s. We horen hem in zijn glansrol als componist van sonates voor instrumenten die zelden sonates krijgen, zoals de hoorn en de saxofoon. We horen een strijkkwartet, het genre waar de componist zich in zijn jonge jaren intensief mee bezighield. Maar ook als componist van vocale muziek kon Hindemith zijn mannetje staan.
Afspeellijst
1. Acht delen uit Das Marienleben opus 27 (1923): Geburt Mariä – Mariä Verkündigung – Geburt Christi – Rast auf der Flucht in Ägypten – Vor der Passion – Pietà – Stillung Mariä mit dem Auferstandenen – Vom Tode Mariä III
2. Hoornsonate (1939)
3. Saxofoonsonate (1943)
4. Strijkkwartet nr. 4 opus 22 (1921)
5. Des Todes Tod opus 23a (1922)
6. Ludus minor voor klarinet (1944)