Intime Briefe. Martijn Voorvelt en Samuel Vriezen.
Martijn Voorvelt (Amsterdam, 1967) begon op zijn dertiende te componeren. Hij studeerde musicologie aan de Universiteit van Amsterdam en behaalde in 1998 zijn PhD aan de University of Leeds met een proefschrift over experimentele post-punk popmuziek.
Ondertussen won hij de compositieprijs van het Nationaal Vioolconcours Oskar Back (1994) en nam hij deel aan de Young Composers Meeting 1997 in Apeldoorn. Martijns composities kenmerken zich door expressiviteit, speelse vormexperimenten en een nadruk op de intensiteit van de live-uitvoering. In 2002 was hij als enige Nederlander geselecteerd voor de ISCM World Music Days in Hongkong, waar zijn theatrale strijkkwartet 4/4 de C.A.S.H.-prijs voor jonge componisten won. De laatste jaren is Martijns werk vooral met regelmaat uitgevoerd in Canada. Martijn schreef daarnaast honderden popliedjes en was gitarist en vocalist in diverse – weinig succesvolle – bands, waaronder zijn huidige band Ruddy Shelduck. Sinds 2013 is hij redacteur-copywriter van het Koninklijk Concertgebouworkest en hoofdredacteur van het maandblad Preludium.
1. Morton Feldman: For Samuel Beckett (1987), fragment.
Kammerensemble Neue Musik Bern olv. Roland Kluttig. ca. 3’00’’
2. This Heat: Cenotaph. Van Deceit (1981). 4’39’’
3. Martijn Voorvelt: In Passing (2004).
Francien Schatborn, altviool. Jeannette Koekkoek, piano.
Live-opname Uilenburger Synagoge Amsterdam. 6’20’’
4. Samuel Vriezen: Within Fifths, deel IV (2006).
Samuel Vriezen, piano
Van cd Tom Johnson Samuel Vriezen. 7’44’’
5. Martijn Voorvelt: Frederick’s Doctor (2012), fragment.
Ensemble Continuum en tenor Christopher Mayell.
Live-opname The Music Gallery Toronto. 4’17’’
6. Samuel Vriezen: Disaster Songs (2012).
David Kweksilber Big Band en sopraan Claron McFadden.
Live-opname 26 januari 2013, Muziekgebouw aan ’t IJ. 15’35’’.
7 Five Simultaneous One Tone Pieces (Boon/Van Eijden/Fulkerson/Voorvelt/Vriezen, 2002).
Vijf ad hoc ensembles.
Live-opname Concertzender, Bethaniënklooster Amsterdam. 13’13’’