‘Zonder monsters geen helden, zonder labyrint geen vrijheid.’ De Griekse mythe van Ariadne en de stiermens, de Minotaurus houdt al eeuwen mensen bezig.
In de nieuwe muziektheatervoorstelling Een oog in zee werpt componist Willem Boogman een ander licht op dit onsterfelijke verhaal. In de traditionele mythe verslaat Theseus, de Minotaurus en redt koningsdochter Ariadne de held Theseus uit het labyrint. Maar in deze versie is Ariadne erachter gekomen dat de Minotauros niet bestaat, dat het idee van het monster een machtsmiddel is waarmee haar vader zijn volk in toom houdt.
In de voorstelling Een oog in zee heeft de intrigerende vondst van schrijfster Hella Haasse als inspiratie gediend. In haar werk Een draad in het donker is Ariadne erachter gekomen dat de Minotauros niet bestaat, dat het idee van het monster een machtsmiddel is waarmee vader zijn volk in toom houdt. Prachtig materiaal voor een nieuw muziekdrama.
In Boogmans voorstelling Een oog in zee vervult Ariadne de hoofdrol. Salomé Roodenburg duikt met haar nieuwe, poëtische libretto in het zielenleven van Ariadne. Voor zijn compositie laat Boogman zich inspireren door Haydns betoverende cantate ‘Arianna a Naxos’. In de voorstelling wordt deze Haydn-cantate uitgevoerd als symbool van Ariadnes volstrekte eenzaamheid. Op subtiele wijze transformeert Boogman elementen uit deze beroemde cantate naar zijn eigen klankwereld. Hoofdrollen zijn er onder meer voor mezzosopraan Helena van Heel en accordeonist Vincent van Amsterdam. De danser Kenzo Kusuda neemt live verschillende gedaantes aan waarmee hij de gemoedsbewegingen van Ariadne uitbeeldt. De regie is in handen van Zephyr Brüggen. Première op November Music 2022.
Willem Boogman – compositie
Salomé Roodenburg – libretto en scenografie
Zephyr Brüggen – regie
Helena van Heel – mezzosopraan
Vincent van Amsterdam – accordeon
Fokke van Heel – hoorn
Kenzo Kusuda – dans en choreografie