Componisten/uitvoerenden: Cynthie van Eijden | Gertjan Elderling | Giel Vleggaar | Hans Koolmees | Richard FitzHugh | Sergio Luque
Opnametechniek: Sabrina ter Horst
Vijf aankomende componisten – en een gearriveerde.
Op het conservatorium kun je compositie studeren. Probleem is wel dat bijna niemand je naam kent als je er net vanaf komt. Natuurlijk, je leraar kent je naam en kan waar nodig een lans voor je breken. Maar het publiek komt niet meteen met busladingen af op concerten waar jij op prijkt.
Gelukkig zijn er speciale concerten voor aankomend compositietalent. Concerten waarop ensembles van naam jouw muziek spelen, zodat het Nieuwe Muziekpubliek jouw noten kan horen. Hier horen we het Amsterdamse Schönberg Ensemble. Een orkest van naam, dat (in elk geval in Amsterdam) de zaal wel vol krijgt. Zeker als er ook nog één gevestigde naam op de speellijst staat.
De bekende componist op dit programma is Hans Koolmees. Hij is op het moment al 45 en leidt in Rotterdam al jaren het Doelenensemble. We horen hier zijn werk Nar (Arabisch voor ‘vuur’), voor bassethoorn en slagwerk. Blaasinstrumenten vormen de rode draad in dit concert. Sergio Luque, Richard FitzHugh en Giel Vleggaar kiezen voor de klarinet. Cynthie van Eijden (vermoedelijk degene die van dit vijftal het bekendst werd) geeft de hoofdrol aan de oboe d’amore – hoe kan het ook anders in Eros’ spel – en de hoorn. Gertjan Elderling gaat in zijn Klaas Obscuur voor de extremen: hij laat de piccolo samen spelen met de fagot.