Indiase Klassieke Muziek: Dhrupad
16 maart 1996, Grote Aula, Tropeninstituut, Amsterdam
Een jongeman uit een oeroud muzikantengeslacht. Wint de traditie het, of wordt het toch vernieuwen?
Bahauddin Dagar is van 1970 en ten tijde van dit concert dus twintiger. Hij had een grote naam te torsen: zijn vader was ook musicus en speelde hetzelfde instrument: de rudra veena (een snaarinstrument met twee grote klankkasten, zie afbeelding). Uiteindelijk gaat de geschiedenis van de muzikantenfamilie Dagar 20 generaties terug, helemaal tot in de zestiende eeuw.
Het lijkt toch wel vooral de traditie die Dagar hier in stand wil houden. Hij en zijn musici kiezen voor de Raga Puriya Kalyan, die niet minder dan tachtig minuten lang wordt aangehouden. Het is een variant op de raga yaman (ook wel kalyan genoemd), een waardige, vorstelijke raga voor de avond. Waardig en vorstelijk, en vooral heel geleidelijk, wordt de rustige muziek opgebouwd tot een steeds drukker en levendiger geheel. Het is zeker muziek voor liefhebbers, maar wie goed naar deze raga luistert, wordt dat vanzelf wel.