Genre: Barok
Componisten/uitvoerenden: Giovanni Gabrieli | Heinrich Schütz | Moritz Landgraf von Hessen
Opnametechniek: Boris Nieuwenhuyzen
Katholiek en protestant vochten elkaar de tent uit. Maar waar waren ze eigenlijk over bezig?
Van de geschiedenislessen kennen we de Tachtigjarige Oorlog: de vrijheidsstrijd van de Nederlanden tegen de Spaanse overheersing. Nederland kon maar beter winnen, want onder Spaans bewind werd iedere opstandeling onthoofd en iedere calvinist op de brandstapel gegooid.
Duitsland ontkwam in eerste instantie aan dat noodlot. Van de vele Duitse vorsten koos de een voor Luther, de ander voor de paus en zo werd de zaak min of meer bezworen. Maar in 1618 sloeg de vlam in de pan. In de Dertigjarige Oorlog kwamen alle Duitse staten in een bloedige burgeroorlog tegenover elkaar te staan. Zeker als een protestantse en een katholieke staat tegen elkaar vochten, was de afloop niet mals.
Onderwijl bloeide de kerkmuziek alsof er niets gebeurd was. In de zestiende eeuw steeg de polyfonie naar een hoogtepunt. Op het Concilie van Trente werd het even eng, maar in de zeventiende eeuw bloeide de muziek gewoon door met een nieuwe stijl: de barok.
In dit concert horen we kerkelijke barok uit Italië (katholiek natuurlijk), maar ook uit protestantse delen van Duitsland. Anders dan Calvijn, die muziek bijna op gelijke voet stelde met de duivel, vond Luther niet dat de mooie muziek uit de kerk moest worden verbannen. Zo ontstond er in de barok, tegen de bloedige achtergrond van de Dertigjarige Oorlog, een veel constructievere wedloop om de mooiste muziek.
Zouden Gabrieli en Schütz elkaar de brandstapel hebben toegewenst? Die kans is reëel. Hun muziek verdraagt elkaar gelukkig uitstekend.