Genre: Neoclassicisme
Componisten/uitvoerenden: Albert Huybrechts | Arnold Schoenberg | George Antheil | Hanns Eisler | Henri Zagwijn | Károl Szymanowski | Paul Hindemith
Opnametechniek: Wijnand de Groot
Stravinski, Hindemith en Les Six trokken de aandacht naar zich toe in de jaren twintig. Maar wat gebeurde er in hun schaduw?
Mocht u ons archief regelmatig nalopen op nieuwe updates, dan mist u mogelijk de Herkenning deel 4. Maak u geen zorgen: dat concert staat gewoon bij ons in de kast. Het is een aantal jaar geleden al geüpload en zodoende <a href=https://www.worldofjazz.nl/wp-admin/post.php?post=78279&action=edit&classic-editor>op onze site te vinden</a>.
Deel 5 van de Herkenning behandelt muziek uit de landen om Duitsland en Frankrijk heen. In Polen, dat uiteindelijk amper twintig jaar van zijn herwonnen zelfstandigheid kon genieten, was Karol Szymanowski de grote man. In Nederland en België was het allemaal Franse invloed wat de klok sloeg. Dat horen we heel goed in de composities van de Nederlander Zagwijn en de Belg Huybrechts. De Oostenrijker Hanns Eisler is nog een verhaal apart. Later zou hij grote bekendheid verwerven met het rode lied: muziek voor het communisme, vaak expliciet gericht op de arbeiders en daarom niet al te moeilijk van opzet. In zijn Eerste pianosonate is daar nog weinig van te merken. Eisler was in die tijd verbonden aan de Tweede Weense School van Arnold Schönberg. Atonale muziek was niet waar de gemiddelde arbeider op zat te wachten. Tot die conclusie kwam hij pas later.