De gewapende man en het grote verdriet
5 september 2008, Vredenburg Leeuwenbergh, Utrecht
Genre: Renaissance
Componisten/uitvoerenden: Alexander Agricola | Anoniem | Josquin (des Prez) | Juan de Anchieta | Juan de Urrede | Loyset Compère | Pierre de la Rue | Robert Morton
Opnametechniek: Cees Sterrenburg / Diederik Geijtenbeek
We schrijven 1500 of daaromtrent. West-Europa is in de ban van de renaissance, in de muziek vooral een stijl van meerstemmige zang.
De mis is het belangrijkste muziekgenre, maar op straat leeft andere muziek. Liefdesliedjes, vaak ongelukkige domineren de amateurmuziek van hoog tot laag. In Spanje is dat bijvoorbeeld Nunca fué pena mayor. Maar er is ook iets anders aan de hand. De Turken hebben Constantinopel gepakt en rukken nu op in de Balkan. Er wordt opgeroepen tot een nieuwe kruistocht. Hét lied in deze opwelling van oorlogszucht is L’homme armé.
Als componisten een mis schrijven, gebruiken ze vaak een populaire melodie als basis. L’homme armé wordt razend populair bij componisten: tot in de zeventiende eeuw gebruiken ze het als basis voor missen, en tientallen Missae L’homme armé zijn bewaard gebleven. Hier beperken we ons tot twee misdelen, één van Pierre de la Rue, één van Francisco da Peñalosa.