Aflevering 1339. In onze chronologische aanpak van de cantates zijn we aangekomen bij de cantates die J.S. Bach schreef in de herfst van 1726. We beginnen vandaag met cantate “Wer sich selbst erhöhet, der soll erniedriget werden” BWV 47, voor de 17e zondag na Trinitatis. Ook aandacht deze week voor nieuwe Bachuitgaven en voor pianist Jan-Willem Rozenboom.
Johann Sebastian Bach (1685-1750)
1. Cantate “Wer sich selbst erhöhet, der soll erniedriget werden” BWV 47, geschreven voor 17e zondag na Trinitatis op 13 oktober 1726
– Chorus – “Wer Sich Selbst Erhöhet, Der Soll Erniedriget Werden”
– Aria (Soprano) – “Wer Ein Wahrer Christ Will Heißen”
– Recitative (Bass) – “Der Mensch Ist Kot, Stank, Asch Und Erde”
– Aria (Bass) – “Jesu, Beuge Doch Mein Herze”
– Chorale – “ Der Zeitlichen Ehrn Will Ich Gern Entbehrn”
Sibylla Rubens, sopraan. Klaus Mertens, bas. Koor en orkest van de J.S. Bach-Stiftung olv. Rudolf Lutz
Lees hier meer over cantate BWV 47.
2. Viola da gamba-sonate in D-groot, BWV 1028 (arr. voor cello & piano)
– I Adagio
– II Allegro
– III Andante
– IV Allegro
Daniel Müller-Schott, cello. Angela Hewitt, piano
3. uit cantate “Ich hatte viel Bekümmernis”, BWV 21:
– Sinfonia
Simone Lamsma, viool. Amsterdam Sinfonietta olv Candida Thompson
4. Concerto nr. 4 in A-groot, BWV 1055
– I Allegro
– II Larghetto
– III Allegro ma non tanto
Gile Bae, piano. Archi di Santa Cecilia olv Luigi Piovano
(cd Keyboard Concertos – Johann Sebastian Bach, Arcana, 2024, front: zie afbeelding)
5. uit Matthäus Passion, BWV 244:
– Aria (bas) “Komm Süßes Kreuz”
Stéphane Degout, bas/bariton. Pygmalion olv. Raphaël Pichon