Een bijzondere ster aan het firmament van de negentiende-eeuwse toonkunst is de componist Emilie Mayer (1812-1883).
Zij werd menigmaal de vrouwelijke Beethoven genoemd. Evenals bijvoorbeeld Fanny Henselt-Mendelssohn en Clara Wieck, was zij maatschappelijk gezien dan misschien geen zeldzaamheid, maar niettemin een uitzondering. Na lessen bij Carl Loewe en Adolph Marx is zij als componist zo veel mogelijk haar eigen weg gegaan, met in haar bagage de werken van Mozart, Beethoven, Mendelssohn en Schumann, haar hoogachting voor Liszt en zowel een grote vakbekwaamheid als rijke muzikale fantasie. Mayer deelt het programma met Carl Reinecke (1824-1910), die bij Mendelssohn en Schumann studeerde, zoals in zijn Eerste strijkkwartet te horen is.
Emilie Mayer – Strijkkwartet in g-kl.t., opus 14 (1855-58)
1. Allegro appassionato (11:45), 2. Scherzo. Allegro assai (3:13), 3. Adagio con molta espressione (7:04), 4. Finale. Allegro molto (6:20)
Uitvoerenden: Klenke Quartet
CD: Capriccio
Carl Reinecke – Strijkkwartet nr.1, in Es-gr.t., opus 16 (1843)
1. Allegro agitato (7:27), 2. Andante (6:22), 3. Scherzo. Presto (4:20), 4. Finale: molto vivace (6:42)
Uitvoerenden: Reinhold Quartett
CD: CPO